Nezařazené

Tak jíst? Nebo nejíst?

 

„Základem zdravého životního stylu a nejlepší při redukci hmotnosti je pravidelná strava, podávaná často a po malých porcích.“

Co když je to úplně jinak?

Je večer, sedím u svého počítače a píši nejnovější článek pro blog Balance Centra. Kručí mi v břiše, po osmi hodinách bez jídla pociťuji lehký hlad. Ještě mne čeká dalších šestnáct hodin pouze na neochucených nápojích, čajích, kávě nebo domácím vývaru. Necítím však žádnou únavu, naopak, moje mysl je bystrá a práce mi jde od ruky. Držím cílený půst, asi patnáctý za poslední dva měsíce. Praktikuji metodu Přerušovaného půst, jejímž „znovuobjevitelem“ a velkým propagátorem je například kanadský lékař, nefrolog Jason Fung, v Čechách lékařka, diabetoložka Hana Krejčí. Občasné hladovění patří do historie lidstva od nepaměti, mělo různé důvody od těch náboženských až po např. úspěšný lov. Aktuálně se však občasné hladovění z našich životů úplně vytratilo. Naše moderní společnost žije v době „přebytku“, kdy máme jídlo po ruce v podstatě nepřetržitě. Jíme i šestnáct hodin denně a tělo má na odpočinek osm i méně hodin v noci. „Když máš hlad, nejsi to ty!“ A to našemu zdraví neprospívá. Metoda půstování zahrnuje půsty od čtrnácti hodin až po ty trvající několik dní. Půst je při ní využíván, jak preventivně, jak terapeuticky, např. léčení cukrovky druhého typu. Jako hlavní benefity půstování celosvětově odborníci uvádějí: snižování hladiny cholesterolu v krvi, zlepšení citlivosti na inzulín, snižování hladiny glukózy v krvi, zlepšení spalování tuků, podpora hubnutí, zmírňování zánětů, prevence Alzheimerovy choroby a mnohé další.

Trocha hladovění, může nemocnému člověku pomoci více než všechny ty nejlepší léky a lékaři dohromady. Mark Twain

Autor: Mgr. Jana Malínská Hajžmanová